Skip to content

Koşer Gıda Pazarı

April 1, 2011

Koşer sertifikalı ürünlerin piyasası her geçen gün büyümektedir. “Koşer” pazarının bugün 200 milyar dolara ulaştığı ifade edilmektedir. Bu rakamın 25-30 yıl önce sadece 250 milyon dolar olduğu bilinmektedir. 6 milyondan daha az bir Yahudi topluluğunun yaşadığı ABD  koşer gıda pazarı açısından en önde gelen ülkedir. ABD’de yerli koşer endüstrisi 86.000’den fazla koşer sertikalı ürün geliştirmiştir. ABD gıda pazarında koşer gıda ürünleri, toplam perakende gıda ürünleri satışlarının yaklaşık olarak yüzde 40’ını oluşturmaktadır. ABD’deki taze ve işlenmiş gıdaları içeren toplam koşer gıda pazarı 100 milyar doları geçmektedir. Tüketicinin büyük bir çoğunluğu bu ürünleri koşer gıda diye değil, koşer etiketinin kendilerinde yarattığı kalite ve hijyen algılamasından dolayı tercih etmektedirler. ABD koşer gıda pazarının sadece yüzde 44’ü Museviler tarafından tüketilirken, yüzde 16’sı Müslüman tüketiciler, geriye kalan yüzde 40’ı ise vejetaryenler, riskli sağlık grupları ve daha sağlıklı, daha doğal ve daha güvenli gıdaları tercih eden gruplar tarafından tüketilmektedir. Halbuki, Kosher sertikalı ürünlerin önemli bir kısmı Helal şartları sağlamadığı halde tersine helal sertifikalı ürünlerin tamamı Kosher şartları sağlamaktadır. ABD ve İsrail haricinde, Yahudi topluluklarının yaşadığı, Fransa, Kanada, İngiltere, Rusya, Arjantin, Almanya, Ukrayna, Avustralya, Meksika, Kanada ve Brezilya gibi ülkelerde de koşer gıda tüketimi görülmektedir.
SERTİFİKALANDIRMA :
Sertifikalı ürün pazarında görülen bu artışla birlikte, koşer sertifikası veren kuruluşların sayısı da artmıştır. Yüzlerce koşer acentesinden en bilinenleri, The Union of Orthodox Jewish Congregations (OU), The Organized Kashrus Laboratories (OK), Star-K Kosher Certification (Star-K) ve KOF-K Kosher Supervision dur. Belgelendirme fiyatlarının yüksek olması nedeniyle Dünya’da Koşer belgelendirme pazarı yaklaşık 1 milyar dolardır.
TÜRKİYE’NİN DURUMU :
Koşer sertifikası son dönemde Türk gıda ihracatçıları için büyük önem kazanmıştır. Gıda firmaları, özellikle ABD’ye ve İsrail’e ihracatlarını artırmak için, ürünlerinin Musevi dinine uygunluğunu belgeleyen ‘koşer’ sertifikası almaya başlamışlardır. Koşer sertifikası, bu gıda ihracatçısı firmalar için bir “avantaj” olmaktan çıkarak, “zorunluluk” haline gelmiştir. Türkiye Hahambaşılığı nezdinde oluşturulan bir heyetin verdiği sertifika yurt dışında fazla kabul görmediği için firmalar belgeyi ayrıca ABD veya İsrail’deki kuruluşlardan temin etme yoluna gitmektedirler.
DÜNYADAKİ TREND :
Türkiye’de olduğu gibi dünyada da bu sertifikaya büyük ilgi bulunmaktadır. Her ne kadar koşer, Musevilere göre yiyeceklerin “helallik-haramlık” ölçüsü anlamına gelse de, Hristiyanlar, Müslümanlar ve vejetaryenler için de “kalite, hijyen ve güven” simgesi olarak algılanmaktadır. Örneğin ABD’li tüketicinin yüzde 95’i koşer kelimesinin ne anlama geldiğini bilmektedir. Bu nedenle, koşer gıda tüm dünyada gitgide artan bir pazara hitap etmekte ve son yıllarda koşer belgeli ürünlerde olağanüstü bir artış gözlemlenmektedir.

From → Haber

Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: